woensdag 16 september 2009

Delft blue


Afgelopen zaterdag stond ik voor een dilemma. Ga ik naar de tuin om alles winterklaar te maken, of bezoek ik een aantal monumenten, in het kader van de Open Monumentendag. Uiteindelijk gaf de gort droge grond bij ons op de tuin de doorslag. Het lukte mij niet om een spade in de grond te krijgen, laat staan planten te verplaatsen. De Open Monumentendag kreeg de voorkeur. Onze bestemming werd Delft. Delft is voor ons niet alleen dichtbij, maar bood mij ook de gelegenheid om nog een stukje rommelmarkt mee te pikken. Altijd leuk! Bovendien werd het hoog tijd om eens het graf van de 'Vader des Vaderlands', Willem van Oranje, te bekijken in de Nieuwe Kerk. Ook de Hortus Botanicus stond op onze agenda. Over de Hortus de volgende keer meer. Het graf van Willem van Oranje viel zeker niet tegen. Het is een enorm praalgraf, dat door zijn omvang en uiterlijk in scherp contrast staat met het verdere interieur van de kerk, dat vrij sober is. Na ons bezoek aan het graf bezochten we het Stadhuis (van waaruit je vanaf de eerste verdieping prachtig uitzicht hebt over de stad) en maakten een wandeling door Delft. Het was een heerlijke nazomerdag. We genoten van de zon, de muziek om ons heen en de veelal vrolijke mensen. Het leek wel alsof iedereen er afgelopen zaterdag in Delft een feestje van wilde maken.


Last saturday I had to make a difficult decision. Do I go to the garden and make it ready for winter, or visit some monuments because of the 'Open Monument day'. The dry ground in our garden decided for us. It was impossible to get a spade into the ground. Even if I stood on it with my full weight, nothing happened. So, Delft it was going to be. It is not too far away from the town where we live and it gave me the perfect opportunity as well to walk along the flea market. I always enjoy that! Furthermore, it was high time to visit the grave of William of Orange, which is situated in the Nieuwe Kerk. The Hortus Botanicus was also on our 'to do list', but more about that soon. We weren't dissapointed by the grave. It was very impressive, whereas the church itself is very basic, but nevertheless beautiful. After our visit to the Nieuwe Kerk we went to the Town Hall and made a walk through town. It was a lovely late summer day. The sun was shining, there was music everywhere and the people were cheerful. It was just as if everyone in Delft wanted to make a party of this day.


















































































11 opmerkingen:

  1. hello,
    you have a very cool and rish blog !
    i like it !!

    you can viste my blog in www.tox.doc.ma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dear Meadlief,
    thank you for that lovely pictures from Delft (and thanks to your garden ;)) - it must have been a great day for you!!!! Enjoy these wonderful autumn days full of sunshine,

    Hugs Jade

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Madelief,
    I am glad you decided to go as I enjoyed seeing your beautiful pictures.
    Is it already time to put the garden to bed in Holland? I was doing some cleanup yesterday but I still have some plants that haven't bloomed yet.

    Take care,

    Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Madelief, I am very happy that your garden "decided" in this way - so you could share this wonderful pictures with us! I also would have liked to walk with you through Delft!
    Hugs, Traude
    PS: Yes, my parents always told me that I am similar to my grandmother. I didn't believe it - but the older I become the more I see it, too...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So many beautiful pictures from delft. The photos in blue/white are so wonderful.
    Thank you for your nice wishes to the first school day of may daughter!!!
    Have a nice day, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Madelief. Geweldige foto's weer en nu van Delft. Je bent me een weekje voor want Delft staat ook op ons Programma. Was al eerder het plan maar door medische onderzoeken liep er nog al wat in de war. Maar niet getreurd , er zijn zoveel mooie plekjes in Delft en in Nederland. Wij zijn al eens naar de bekende plekjes geweest met buitenlanders maar toen had ik nog geen belangstelling voor fotografie.
    Nu wil ik overal wel naar toe om foto's te maken. Gaat vast wel weer over. haha
    Fijne dag verder en groetjes van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou je hebt een goede keus gemaakt, denk ik.
    De beelden zeggen me dat het echt mooi was.
    En die tuin komt wel weer.
    Aankomend weekend word het ook weer mooi weer.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Madelief,
    Goede keus! Wat doe jij precies met het winterklaar maken? Het enige wat wij in het najaar doen is alle tuinmeubelen opruimen en de vijvers afdekken, ik laat alle planten afsterven en ga in het voorjaar snoeien en opruimen. Wil nog wel wat bollen planten.
    Mooi zeg Delft, staat ook op ons lijstje met te bezoeken steden.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die tuin dat komt ook nog wel aan de beurt, lijkt me dat dit nu even leuker was, Madelief!

    Ik snuffel ook zo graag op een rommelmarkt rond. Meestal vind ik wel iets leuks voor een klein prijsje!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dear Madelief,
    another great way to get out of daily boredom! how easy it is to travel with the pics you took. it was a beautiful day and i bet you didn't regret going out! loved the first 2 photos - what were they? some kind of show? I love the things you post and the way you get me out of my sofa. A big thanks also for the lovely comments "chez moi".
    Take care,
    Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Madelief
    http://skyley.blogspot.com/
    dit is de link naar skywatch. Kijk maar eens rond bij allerlei mensen. Er doen er zowat 300 mee.
    Voor mij ook de eerste keer hoor. groeten Riet

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for your lovely words.